- +47 69 94 92 50
- salg@megahjul.com
Gode naturgummidekk (5 års garanti) skiller seg fra tradisjonelle plastgummidekk med å opprettholde gummiens myke og klebrige egenskaper i dekkets heletid, uavhengig produksjonsdato. Plastgummidekk (fullsyntetiske) viser seg å bli harde allerede første sesongen, og de blir også harde når de ligger på lager, uavhengig av produksjonsdato. Les mer lenger ned i artikkelen.
Vannplaning, slapsplaning og isete veibane er hovedårsakene til at man mister veigrepet om vinteren. Snødekkede vinterveier er forutsigbare fordi vi allerede er forberedt, og kjører deretter avpasset til forholdene. Is, vann og slaps kommer gjerne brått på, og med for høy fart mister vi grepet.
Ett dekkmønster i en bestemt dimensjon kan være veldig bra på ett bruksområde, men mindre bra på et annet. Underlaget vi kjører på i Norge er i hovedsak saltede veier med vann og slaps, med tidvis uforutsigbar is. De store hastighetene foregår på et slikt underlag. Derfor vektlegger vi gjennomgående drenering som viktigste egenskap for vinterdekk i tillegg til et stort antall lameller med myk gummi som gir gode isegenskaper. Vannplaning og slapsplaning er blant de største faktorene for ulykker på vinterveier. Derfor har vi merket alle vinterdekk med fareskiltet som viser risiko for tidlig vannplaning og slapsplaning. Vannplaning inntreffer gjerne før 80 km/t, mens slapsplaning kan inntreffe allerede ved 60 km/t, for eksempel på en Tesla Y med 255-brede vinterdekk uten gjennomgående drenering. Derfor anbefaler vi 18-tommere med 235-bredde for Model Y, og med best mulig drenering.
Vi handler med mange forskjellige fabrikker, og de fleste anbefalte sendes direkte til oss uten fordyrende salgsledd og logistikk. De anbefalte dekkene har egenskapene som de fleste ønsker seg. Best mulig sikkerhet på vinterveiene målt over mest mulig av tiden. Da er isfriksjons-vinterdekkene som er bygget for å takle slush og vann mest anbefalt. Så ønsker man lang levetid og gummi som ikke endrer seg til hard og glatt (5 års garanti her på nettsiden). Mye bindemiddel kombinert med naturgummi gir ofte disse egenskapene, og myk gummi kan gjerne ha mye lengre levetid enn hard gummi ved å bruke riktig mengde bindemiddel og naturgummiandel.
Journalistene Nils Svärd (NAF/Motor) og Rune Korsvoll (ELBIL24 og Din Side) har sensommeren 2023 endelig blitt avslørt i å skrive falske dekktester. Testgrunnlagene og testdokumentasjon ikke kan fremlegges. Nils Svärd har måttet innrømme skriftlig i mail 25. oktober 2023 at det er kun Nils Svärd som er ''NAF's store vinterdekktest". I tidligere mailer til Journalisten har vi stilt spørsmål om testmetodene når vinterdekk helt uten drenering i glatt plastgummi (som også blir mer plastaktiv ved bruk) topper dekktestene, mens de gode naturgummidekkene som kleber bedre på is og snø, og som har god drenering mot slaps og vann, havner på bunn i ''testen''.
Dekkene som topper listene er fremhevet som dekk med de beste egenskapene, UTEN dokumentasjon, og det oppfordres til å kjøpe dyre dekk. I realiteren forsøker Svärd/Korsvoll å få leserne til å velge trafikkfarlige plastgummidekk til svært høy pris, fremfor å velge dekk i holdbar naturgummi, med god gjennomgående drenering mot slaps/vannplaning, gjerne direkteimportert uten fordyrende mellomledd. Hvorvidt vinterdekktestene signert at Svärd/Korsvoll faktisk er skrevet av journalistene selv er forøvrig lite sannsynlig siden disse har noe begrenset kunnskap om bildekk og testmetoder. Begge journalistene har ikke klart å svare på faglige spørsmål som er stilt via mail.
Det er forøvrig viktig å merke seg at dekk som fremheves som vinnere i "dekktestene" ikke er blant de anbefalte her på nettsiden. Hovedårsaken er at vi legger til grunn at vinterdekk ikke skal omdanne seg og bli harde og glatte når de taes i bruk. Dekkmerkingen som vi viser advarer blant annet med gul varseltrekant for vinterdekk som mangler god gjennomgående drenering, og som risikerer for tidlig slush-og vannplaning. Vinterdekk uten gjennomgående drenering er lite egnet for elbil på våt veibane med tanke på energiforbruket med å skyve energikrevende vannbølge foran dekket.
For elbiler om vinteren er gjennomgående drenering en av de viktigste parametre for å opprettholde rekkevidden på våt vei. Myk vintergummi ruller tregere enn har sommergummi, men på våt veibane er det betydelig målbar forskjell i energiforbruk mellom vinterdekk som reduserer vannbølgen og de ikke har drenering.
Elbiler skiller seg fra fossisbiler med høyere dreiemoment og vektbelasting mot underlaget. Derfor bør konstruksjon og gummioverflate / dekkmønster tilpasses elbilens krav til bedre egenskaper. De tradisjonelle vinterdekkene med myke dekkstammer og dekkmønster som ikke slipper igjennom vann og slaps skaper utfordringer med stabilitet i veibanen og svinger. Dekk som lett vannplaner er i seg selv en risikofaktor, men når man tenker på hvor mye energi som kreves for å vannplane, dvs. løfte en bil på 2 – 2.5 tonn opp fra veibanen, så kan man jo tenke seg hvor mye energi som kreves for å skyve en vannbølge foran dekket, innenfor fartsintervallet før vannplaning inntreffer.
FRIGUS EV gir stor kjøreglede for bilførere med god kjørefølelse og kunnskap om hvordan bil og dekk skal fungere. Frigus dekket har en betydelig mer avstivet dekkstamme enn mange andre kjente dekkmerke. En slik avstivet dekkstamme gir økt stabilitet på veien, noe som er viktig når elbilen er betydelig tyngre enn fossilbiler. Retningsstabilt dekkmønster bidrar også til stabilitet.
WLTP normen for elbil rekkevidde har en snitthastighet på 46.5 og er basert på de letteste felgne utstyrt med sommerdekk kjørt på tørr veibanke. Tunge hjul krever mye mer rotasjonsenergi enn lette hjul, så felgvekt og hjuldimensjonen har betydning, men viktig er også stiv dekkstamme som ikke deformerer når dekket ruller. Myk dekkstamme deformerer mer og krever derfor mer energi når dekket ruller fort.
FRIGUS EV ICE serien har en dekkstamme som er beregnet for 10-12 % høyere lufttrykk enn normalen, noe som gir betydelig lavere energiforbruk under alle hastigheter. Mer spesifisert så skal du ha 10% mer luft i dekket enn det som oppgis i bilens dørstolpe på kalde dekk, og ca. 30% mer på varme dekk. Husk også at de fleste dekktrykksensorer underrapporterer lufttrykket med 10-15% slik at det som du ser på bilens instrumenter på skjermen kan vise 10-15% for høye verdier.
EU’s miljømerking for rullemotstand målt mot en trommel er ikke overførbart til normalt veidekke. For elbil er det dekkets evne til å unngå deformasjon i både profil, dekkstamme og gummi, som gjelder. Summen av stiv dekkstamme, høyere lufttrykk og langsgående dekkmønster som reduserer den energikrevende vannbølgen foran dekket på våt vei, gir laveste totale rullemotstand under variable forhold og kjøremønster.
FRIGUS EV ICE serien har store gjennomgående dreneringskanaler. På våt veibane er det en betydelig forskjell mellom dekk som drenerer godt, i forhold til dekk som skyver vannbølge. Som tidligere nevnt øverst i artikkelen så krever det veldig mye energi å skyve en vannbølge foran dekket. Når vannplaning inntreffer er det fordi energi som brukes til å skyve vannbølgen løfter bilen fra underlaget. Derfor bør et optimalisert elbildekk drenere mest mulig vann gjennom dekket, i stedet for å skyv vannet foran seg.
Store gjennomgående dreneringskanaler gjør jobben utmerket, og et nytt dekk drenerer naturligvis bedre enn et halvslitt dekk.
FRIGUS EV ICE serien sitt bidrag til miljøet er en betydelige reduksjon av plastgummi i naturen. Slitesterk naturgummi avgir mindre støvpartikler fra dekket til naturen, men viktigst er at naturgummien brytes ned. Fullsyntetiske plastgummidekk blir til mikro- og nanoplast, som til slutt ender i drikkevannet. Kjører du på FRIGUS EV ICE bidrar du også til miljøet.
Slush i veibanen krever mye lavere hastighet for de fleste vinterdekk uten drenering. FRIGUS EV takler slush og vann bedre enn alle kjente vinterdekkmerker. Dekket er også avstivet for å takle elgtesten på barmark betydelig bedre enn sine konkurrentener. Du manøvrerer like godt med FRIGUS EV på grovkornet våt og tørr asfalt som med de beste sommerdekkene (Winrun R330 og Michelin Pilot Sport 4).
FRIGUS EV NATURGUMMIDEKK OPPFYLLER DE FLESTE ØNSKER HOS BEVISSTE KJØREGLADE ENTUSIASTER
I samarbeid med fabrikkene, partnere og testførere har vi testet oss frem til en blanding av parametere som i dag fungerer veldig bra. Viktigste parameter er høy andel naturgummi som opprettholder gummiblandingens myke og klebrige egenskaper, kombinert med mye bindemiddel som gir bedre levetid (slitestyrke). For fremtidige Frigus Ev modeller kjøper vi inn testproduksjon i ulike (ukjente) dekkmerker fra en rekke fabrikker som har naturgummi-produksjonslinjer. Så gjør vi endringer i dekkstamme, gummiblanding og mønster, slik at vi kan utvikle verdens beste vinterdekk for både kommende og nåværende bilpark. Den ''røde tråd'' i Frigus EV konseptet er at vinterdekkene skal ha maks andel naturgummi og bindemiddel for best mulig levetid, slik at minst mulig gummistøv avgis til naturen pr. km., og at dekket har en gummiblanding som kleber godt mot underlaget i hele dekkets levetid, i motsetning til plastgummidekk som omdanner til hard, glatt plastaktiv oveflate, målbart etter uforholdsmessig kort tid etter de tas i bruk. Nordiske vinterveier består i hovedsak av vann og slaps når hastighetene er over 80 km/t, og da MÅ vinterdekk ha svært god gjennomgående drenering for å redusere vannplanings-ulykkene. For rekkevidde til elbilene er det helt avgjørende for energiforbruket å slippe vannet gjennom dreneringskanalene i dekket.
Veldig stor andel av trafikkulykkene på nordiske vinterveien kan redusere betydelig hvis/når vinterdekk har egenskapene som vi beskriver som viktige. Vi måler naturgummi-vinterdekkene fra Bridgestone, Yokohama sammen med anbefalte naturgummi-vinterdekk som elbildekket Frigus EV og lavprisdekkene fra Roadmarch/Luxxan/Aplus/Mazzini/Maxtrek ml.fl, og felles for disse er at gummien er like myk i dekkets levetid uavhengig produksjonsdato. Dekkmerkene som journalistene Svärd/Korsvoll hevder er de beste dekkene, blir målbart harde og glatte før de er utslitt selv om produksjonsdato er ''fersk''. Dette er bekymringsfullt, og burde også bekymre bilførere og forsikringsselskapene. De fleste dekkforhandlere som tilbyr ''testvinnere'' er vel vitende om at dekktestene ikke er ekte.
Frigus EV er registrert varemerke i EU og Norge
Åpningstider Butikk / Dekkverksted:
Mandag 15/7 og Tirsdag 16/7: Stengt
Mandag og Onsdag: 08:00 - 16:00
Tirsdag og Torsdag: 08:00 - 17:00
Fredag: 08:00 - 16:00
Lørdag: 09:00 - 13:00
Oslo-avdelingen er nå flyttet til Fredrikstad.
Åpningstider:
Torsdag: 16.00-19.00
Lørdag: 09.00-13.00
Adresse: Strykerveien 2, 1658 Torp(Fredrikstad)
69 94 92 65
Adresse: Strykerveien 1, 1658 Torp(Fredrikstad)
+47 69 94 92 65
Adresse: Flyttet til Fredrikstad
+47 69 94 92 65